- Katılım
- 8 Kas 2019
- Mesajlar
- 311
- Tepkime puanı
- 79
- Puanları
- 28
06.10.2020 Tarihte Bugün- 06 Ekim;
Tarihte Bugün Doğanlar (06 Ekim);
Tarihte Bugün Ölenler (06 Ekim);
1605 | Lala Mehmet Paşa komutasındaki Osmanlı ordusu, Estergon Kalesi'ne girdi. | |
1889 | Thomas Edison ilk hareketli resim gösterimini gerçekleştirdi. | |
1907 | İstanbul'da ilk otomobil Beyoğlu'nda görüldü. | |
1908 | Avusturya-Macaristan İmparatorluğu, Osmanlı İmparatorluğu'nun denetimindeki Bosna-Hersek'i ilhak etti. | |
1917 | Mustafa Kemal 7. Ordu Komutanlığı'ndan istifa ettiğini Enver Paşa'ya bildirdi. | |
1923 | Şükrü Naili Paşa komutasındaki Türk birlikleri İstanbul'a girdi | |
1923 | Damat Ferit Paşa, Fransa'nın Nis kentinde öldü. | |
1923 | ABD'li astronom Edwin Hubble, Andromeda galaksisini keşfetti. | |
1923 | İstanbul'un kurtuluşu. | |
1926 | Kayseri'de ilk uçak fabrikası kuruldu. | |
1930 | I. Balkan Konferansı Atina'da toplandı. | |
1951 | Sovyetler Birliği devlet başkanı Stalin, ülkesinin atom bombasına sahip olduğunu açıkladı. | |
1963 | ABD başkanı John Fitzgerald Kennedy'nin eşi Jacqueline Kennedy İstanbul'a geldi. | |
1964 | Birinci Antalya Altın Portakal Film Şenliği başladı. | |
1971 | 6. Akdeniz Oyunları, Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay tarafından İzmir'de törenle açıldı. | |
1973 | Arap Ülkeleri ile İsrail arasında Yom Kippur Savaşı başladı. | |
1981 | Mısır cumhurbaşkanı Enver Sedat, askeri bir tören sırasında öldürüldü. Suikastı Müslüman Kardeşler örgütü üstlendi. | |
1986 | TV'nin ikinci kanalı çeşitli eğlence programlarıyla resmen açıldı. | |
1990 | Sosyaldemokrat Halkçı Parti (SHP) parti meclisi üyesi Doç. Dr. Bahriye Üçok, kendisine kargoyla gönderilen bombalı bir paketin patlaması sonucu yaşamını yitirdi. Üçok 71 yaşındaydı. | |
2002 | Opus Dei kurucusu Josemaría Escrivá aziz ilan edildi. |
Tarihte Bugün Doğanlar (06 Ekim);
1831 | Richard Dedekind, Alman matematikçi (ö. 1916) | |
1887 | Le Corbusier, İsviçre asıllı Fransız mimar (ö. 1965) | |
1908 | Sergey Lvoviç Sobolev, Rus matematikçi (ö. 1989) | |
1923 | Selahattin İçli, Türk müziği bestecisi, müzisyen, tıp doktoru (ö. 2006) | |
1930 | Hafız Esed, Suriye devlet başkanı (ö. 2000) | |
1931 | Riccardo Giacconi, ABD'li fizikçi | |
1942 | Britt Ekland; İsveçli sinema oyuncusu | |
1963 | Elisabeth Shue, ABD'li sinema oyuncusu | |
1963 | Vasile Tarlev, Moldovalı politikacı ve başbakan. | |
1980 | Eser Altın, Türk futbolcu. | |
1984 | Pelin Karahan, Türk oyuncu |
Tarihte Bugün Ölenler (06 Ekim);
1014 | Samuil, Bulgaristan çarı (d. 958) | |
1553 | Şehzade Mustafa, Osmanlı Şehzadesi (d. 1515) | |
1892 | Alfred Tennyson (Alfred, Lord Tennyson), İngiliz şair (d. 1809) | |
1893 | Ford Madox Brown, İngiliz ressam (d. 1821) | |
1923 | Damat Ferid Paşa, Osmanlı diplomat ve devlet adamı (d. 1853) | |
1953 | Vera Muhina, Sovyet heykeltraş (d. 1888) | |
1964 | Kosma Togo, karikatürist | |
1968 | Sabri Esat Siyavuşgil, Türk şair, yazar ve psikolog (d. 1907) | |
1969 | Doğan Nadi, Türk gazeteci | |
1981 | Enver Sedat, Mısır'ın üçüncü cumhurbaşkanı (d. 1918) | |
1989 | Bette Davis, ABD'li aktris (d. 1908) | |
1990 | Bahriye Üçok, Türk tarihçi ve siyasetbilimci (d. 1919) | |
1992 | Denholm Elliott, İngiliz sinema ve tiyatro oyuncusu (d. 1922) | |
1993 | Nejat Eczacıbaşı, Türk işadamı (d. 1913) | |
1999 | Amalia Rodrigues, Portekizli fado şarkıcısı ve aktris (d. 1920) |
Fabrika 1926'da Kayseri'ye kuruldu
İmzalar atıldı, sözleşme yapıldı. Sıra fabrikanın kurulacağı yeri belirlemeye gelmişti. Türk hükümetinin tercihi Kayseri oldu. Bunun başlıca sebebi, milli mücadeleden alınan derslerdi. Amaç, fabrikanın güvenliğini mümkün olduğunca üst düzeyde tutmaktı.
Emekli Yüksek Mühendis Albay Raşit Por:
“Almanların silahsızlanmayla ilgili kısıtlarına arayışlarıyla ilgili en uygun yer Türkiye görülmüş. Türk Hava Kurumunun devlet adına katkısıyla TOMTAŞ adında bir şirket kurulup 1926 yılında tesis buraya kurulmuş.”
Fabrika Teknik Müdürünün kızı Mizyal Eranıl Toltay, babası Mehmet Şerafettin'in Atatürk'ün direktifleriyle Türk Teyyare Cemiyetinin açtığı bir müsabakaya katıldığını söyledi:
"Babam müsabakaya kazanmış ve 5 kişi Fransa’ya yollanmışlar. Daha sonra Kayseri’ye gelerek askeri tesislerde teknik müdür olarak görev yapmış."
Malzemeler kağnılarla taşındı
Junkers fabrikayı iki aşamada tamamlamayı taahhüt etti. Hangarlar ve tesisler kuruldu, bir uçak prototipi dosyası hazırlandı. İnşa çalışmalarının ilk aşaması söz verilen tarihte bitirildi.
Fabrika o zamanın şartlarında, imkânsızlıklar içinde yapıldı. O tarihte Kayseri’de ne elektrik ne de demiryolu bulunuyordu. Fabrika için gereken malzemeler Almanya’dan deniz yolu ile İskenderun’a, oradan trenle Ulukışla’ya, oradan da deve ve kağnılar ile Kayseri’ye ulaştırılıyordu.
Her şey hazırdı. 5 Alman mühendis, 120 Alman işçi ve 240 Türk işçi ile Türkiye'nin ilk uçak üretimi başladı.
Junkers, hisselerini Türk Hava Kurumu'na devretti
Bir yıl boyunca çalışmalar sorunsuz devam etti ancak Alman firmasının karşı karşıya olduğu sıkıntılar projeye sekte vurmaya başladı.
Junkers, 520 bin lira karşılığında tüm haklarından vazgeçerek hisselerini Türk Hava Kurumuna devretti.
Emekli Yüksek Mühendis Albay Por, Almanya ile olan anlaşmanın feshedilme sürecini şöyle özetledi:
"Sanıyorum çalışanların ücret farklılıkları birinci etken. Orada çalışan Almanlarla Türklere ödenen ücret arasında epey fark var. Bu da huzursuzluğa neden olmuş. Sonra da Almanlarla olan anlaşma 28 yılında feshedilmiş. Milli Savunma Bakanlığına devredilen tesis Hava Müsteşarlığı bünyesinde görevine devam etmiş.
Almanlarla başlayan işbirliği 30'dan sonra Amerikalı Curtiss Hawk ile devam etmiş. Hawk ve Fledgling uçaklarını yapmaya başlamışlar. Sonra Almanlarla Gotha, Polonyalılarla PZL ve 40'larda İngilizlerle Magister lisans alınarak yapılmış."
100'den fazla uçak üretildi
Fabrika yüzlerce Türk gencinin havacılık alanında yetişmesine de katkı yaptı.
Kayseri Uçak Fabrikası'nda İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna kadar çeşitli tip ve markalarda 100'den fazla uçak üretildi.
Emekli Albay Por, Curtiss Hawk ve Fledgling model 2 tip uçağın İran şahına hediye edildiğini söyledi.
ABD yardımı uçak üretiminin sonunu getirdi
Marshall yardımları ve Türkiye'nin NATO üyeliği, Kayseri Uçak Fabrikasının da sonunu getirdi. Müttefiklerine göre artık Türkiye'nin uçak üretmesine gerek yoktu.
Emekli Albay Por:
"Uçak imalatından uçak onarımına yönelmişler. Envantere özellikle NATO’ya girişimizden sonra verilen Amerikan uçakları bizim burada üretim yapmamıza gerek olmadığı beyanıyla gelmiş. Amerikalıların ilk gelişlerinde uçak üretiminde kullandığımız kanat dikme gibi demirbaşların imha tutanakları da mevcut. Onları imha ettikten sonra da Amerikan havacılığının bize getirdiği uçakların bakımıyla hizmetini sürdürmüş."
Kayseri'deki tesisler hava ikmal ve bakım tesislerine dönüştürüldü.
Türkiye, savaş sonrasında ortaya çıkan iki kutuplu dünyada ABD’nin yanında yer aldı. Marshall yardımının askeri malzeme ve araç-gereç konusunda sağladığı rahatlık içerisinde uçak üretimiyle ilgilenmekten vazgeçmek durumunda kaldı.
İHA'larla canlanan süreç 5. nesil savaş uçakları ile sürecek
Türkiye’nin uçak üretimine ilişkin tecrübeleri de bir çırpıda heba edildi. Türkiye’nin rahata alıştırılıp üretimden uzaklaşması, Kayseri uçak fabrikasının yaşatılamaması, Türk havacılık tarihine büyük bir kayıp olarak geçti.
Türkiye yüz yıl sonra insansız hava araçları ile başlattığı atağı 5. nesil savaş uçakları ile sürdürerek, Kayseri'de doğan havacılık mirasına sahip çıkmayı hedefliyor.
Son düzenleme: